استفاده از موبايل براي كاهش ترافيك

استفاده از موبايل براي كاهش ترافيك

اين روزها، مخصوصاً پس از سهميه‌بندي بنزين در كشور، مردم تلاش مي‌كنند تا از خودروهاي شخصي خود كمترين استفاده را بكنند.
تيتر روزهاي گذشته روزنامه همشهري كه از صرفه‌جويي 82 ميلياردتوماني در مصرف بنزين در 10 روز اول اجرا ي طرح سهميه‌بندي بنزين در كشور خبر مي‌داد، گوياي اين امر است كه به‌نظر مي‌رسد در الگوي مصرف بنزين در بين مردم كه يكي از كالاهايي است كه بيشترين ميزان يارانه به آن تعلق مي‌گيرد، تغييراتي در حال رخ‌دادن است.

اما همچنان كه مردم با درست مصرف كردن بنزين يا به‌قول وزير نفت، مديريت مصرف 600 ليتر بنزين در 6 ماه، نشان خواهند داد كه چگونه از اين سرمايه‌هاي كشور مراقبت خواهند كرد، به نظر مي‌رسد دولت هم بايد با استفاده حداقل بخشي از بودجه‌اي كه از محل صرفه‌جويي در يارانه پرداختي براي بنزين ذخيره مي‌شود، سيستم حمل و نقل شهري و بين شهري را به خصوص براي شهرهاي بزرگ كشور و واجب‌تر از همه براي تهران و حومه فراهم كند.

اين امر نيازمند همكاري دولت و شهرداري است. يكي از مهمترين پژوهش‌ها براي ايجاد سيستم حمل و نقل شهري بهينه در شهرهاي بزرگ، شناخت رفتارهاي ترافيكي مردم در سطح شهر و در ساعات مختلف روزهاي اداري و تعطيل است تا طوري برنامه‌ريزي شود كه از ناوگان حمل و نقل شهري، اعم از تاكسي و اتوبوس و مترو و … استفاده بهينه شود. براي اين منظور هم بايد به راهكارهاي نو فكر كرد.

مثلاً در خبرهاي چند روز قبل آمده بود كه گروهي از پژوهشگران دانشگاه MIT در بخش حمل‌ونقل، پيشنهاد داده‌اند براي سنجش رفتار ترافيكي مردم و داشتن نقشه‌هاي زماني از جابه‌جايي مردم در سطح شهر، از تلفن‌هاي همراه استفاده‌ شود.

آنتن‌هاي تلفن همراه در سطح شهر (BTS) در هر لحظه با گوشي‌هاي مردم در تماس هستند. به اين ترتيب مي‌توان با انجام پژوهش روي رفتار ترافيكي مردم،‌ نقشه‌اي را آماده كرد تا سيستم حمل و نقل شهري بتواند با استفاده از مردم، به طور تقريبي، محل‌هاي شلوغ را در طول هفته شناسايي كند و از پيش براي جابه‌جايي مردم از اين مكان‌ها آماده باشد و به اين‌ترتيب از اين سيستم، استفاده بهينه انجام شود.

فايده ديگر اين سيستم اين است كه با مونيتورينگ لحظه‌به‌لحظه آن توسط نهادهاي ذي‌ربط، مثل سازمان‌هاي ترافيك و حمل‌ونقل شهري، مي‌توان در مواقع خاص كه از قبل پيش‌بيني نشده‌اند، تنها با استفاده از داده‌هاي BTSها كه نشان مي‌دهد كدام نواحي از شهر شلوغ شده‌اند، براي اين‌گونه موقعيت‌ها آماده بود تا عكس‌العمل سريع و لازم نشان داده شود و سيستم حمل و نقل شهري در اين مواقع خاص دچار افت نشود.

يك مثال: شب‌هاي پيش‌از آغاز سال را در تهران درنظر بگيريد. اين كه چه زماني پيك جمعيتي در حال خريد لباس عيد است و يا اين كه چه زماني اين پيك جمعيتي در حال خريد شيريني‌جات عيد است، به كنترل كنندگان سيستم حمل و نقل شهري كمك مي‌كند كه بدانند آن موقع روي مراكز خريد لباس تمركز بيشتري داشته‌باشند يا روي مراكز خريد تنقلات عيد!

به هرحال مردم نشان دادند كه به صرفه‌جويي در مصرف بنزين اهميت مي‌دهند. حالا نوبت دولت‌مردان و برنامه ريزان شهري است كه به مردم نشان دهند كه مي‌خواهند از اين بودجه صرفه‌جويي شده براي راحتي خود مردم در سيستم حمل و نقل شهري استفاده كنند.

پژوهش‌هايي از قبيل همين كاري كه دانشجويان MIT انجام داده‌اند، مي‌تواند راه‌گشاي برنامه‌ريزان شهري باشد.

اگر فكر مي‌كنيم اين طرح‌ها زيادي فضايي هستند، بد نيست بدانيم شهرداري رم، اولين مشتري اين كار پژوهشي بوده است!

No comments yet»

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: