اولین دانشکده پزشکی

اولین مدرسه به طرز دانشکده در قرن نهم در بیزانس تاسیس شد ، سپس در قرن یازدهم دانشکده پزشکی سالرن و درقرن سیزدهم دانشکده های پزشکی بولونی، مونت پلیه ، پاریس ، پادواو اکسفورد افتتاح گردید.

درقرون وسطی تنها یک طرز فکر وجود داشت وآن طرز فکری بود که با نوشته های انجیل وگفته های کشیشان مطابقت داشته باشد. بنابه عقیده کلیسا و اسکولاستیک ها* تمام دانستنی ها در کتب مقدس ذکر شده است و برای دانشجویان رشته پزشکی فقط نوشته های جالینوس پزشک معروف قرن دوم و کتب بوعلی سینا ورازی پزشکان نامی ایران مجاز بود.

  • لابراتوار یک دانشکده پزشکی در سال 1927

کلیسا تشریح نعش را گناه می دانست. پزشکان قرون وسطی مرض را تنها با گرفتن نبض و مشاهده ادرار تشخیص می دادند. بقایای ااسکولاستیک تا اواخر قزن هجدهم در پاریس برقرار بودودر دانشکده پزشکی آنجا با وجود کشف چگونگی دوران خون و کشفیات علمی جدید دیگر، نظریات جالینوس ودیگر قدما راحجت دانسته آن را تدریس می کردند.

  • دانشکده پزشکی دانشگاه تهران

دانشکده های سالرن و پادوا زودتر ازدیگردانشکده ها نظریه اسکولاستیک را رها کردند واکثر علمائی که به علت داشتن نظریات جدید از تعقیب کلیسا و «انکیزیسیون*» فرار کرده بودند در این دو دانشکده جمع شدند وبدین طریق «سالرن» و»پادوا» مرکز دانشمندان مترقی قرن شانزدهم گردید.

*اسکولاستیک: اخلاق گرائی

*انکیزیسیون: دستگاه تفتیش عقاید

*برای دیدن عکسها در اندازه واقعی روی آنها کلیک کنید.

۱ دیدگاه»

  دکتر مثبت wrote @

سلام
وبلاگ خوبی داری
به ماام سز برن
دانشجویی؟


بیان دیدگاه